Mediteren voor vrouwen

Door Brenda Balvers –
Meditatie voor vrouwen. Ik hoor je denken ‘is er een verschil tussen meditatie voor mannen en vrouwen?’. Het antwoord is ja. Meditatie is lang het domein geweest van mannen die technieken ontwikkelden die voor de moderne vrouw minder geschikt zijn. Om hier verandering in te brengen schreef het echtpaar Maurine-Roche ‘Meditatie voor vrouwen’.

‘Meditatie voor vrouwen’ is een opgewekt boek vol tips, oefeningen en meditaties die zijn aangepast aan de vrouw. Zo houden de meditatietechnieken rekening met de menstruatiecyclus en de menopauze en wordt de gevoeligheid van de vrouw juist ingezet om meditaties krachtiger te maken.

Dus niet zoals de monniken

Bij meditatie denk je al snel aan een half uur stil zitten op een kussen waarbij je de pijn in de onderrug op een gegeven moment niet langer kunt negeren. Goed nieuws: dit is niet nodig! Meditatie kan namelijk plezierig en actief zijn. De oude meditatietechnieken die de monniken gebruiken zijn volgens de auteurs niet gemaakt voor het lichaam en de geest van vrouwen omdat de fysiologie en fysieke vermogens van de vrouw verschillen van die van de man. Vrouwen hebben een andere benadering van meditatie nodig. Waarbij zij de voordelen van meditatie kunnen ervaren, zonder een half uur stil te zitten.

Twaalf meditatiegeheimen

Maurine en Roche nodigen je uit om meditatie te gebruiken als manier om verbonden te raken met je natuurlijke ritme en als manier om jezelf en je ervaringen te omarmen. Hoe je dit doet? Door gebruik te maken van de twaalf meditatiegeheimen:

1. Gebruik je zintuigen
  2. Houd je instincten in ere
  3. Eis je innerlijke autoriteit op
  4. Wees aardig voor jezelf
  5. Verblijf in je innerlijke heiligdom
  6. Beantwoord de roep
  7. Meedeinen op het ritme
  8. Zeg ja tegen elk deel van jezelf
  9. Rusten in eenvoud
  10. Wees niet band voor het diepe
  11. Houd van je lichaam
  12. Neem het ervan!

Jazzmeditatie? Mijn eerste gedachte was: ik ben toch niet gek?!

De twaalf geheimen worden in twaalf hoofdstukken gepresenteerd, ieder met oefeningen die je gemakkelijk in je dagelijkse leven kunt toepassen. Een van de meditaties die ik zelf heb uitgeprobeerd is de jazzmeditatie. Volgens de auteurs bevrijd je jezelf met deze meditatietechniek van negatieve energie en reinig je de organen.

Ik had geen idee wat ik me bij jazzmeditatie moest voorstellen dus ik heb de meditatie gewoon over me heen laten komen. De eerste stap was eenvoudig en ging me prima af: ‘focus op je uitademing’. Dat veranderde echter toen ik stap twee las: ‘verken verschillende geluiden: sjsjsjsjsj, huuu, ssss, sjah en speel hiermee alsof je een eigen jazzriedeltje componeert’. Daar zit je dan. Mijn eerste gedachte was ik ben toch niet gek? Gelukkig was vriendlief niet in de buurt en heb ik mezelf even laten gaan. Dat was in het begin wat onwennig maar na verloop van tijd stond ik mee te bewegen op het ritme van mijn eigen ‘muziek’. Het effect? Een energieboost en de slappe lach! Een bijzondere ervaring die ik iedereen kan aanraden want zo simpel kan meditatie dus zijn.

Meditatie: zelfverzorging op 1000 manieren

Naast deze techniek worden er in het boek nog veel meer meditatietechnieken beschreven. Zo zijn er meditaties om stress tegen te gaan, je fitter te voelen, je creativiteit aan te boren en je relaties te verbeteren. Als je jezelf afvraagt of je alle twaalf geheimen moet uitvoeren dan kan ik je gerust stellen: het gaat erom dat je de meditatievorm kiest die bij jou past. Dat brengt mij meteen tot de kern van dit boek:

‘Een boek over meditatie is niet meer dan een verzameling aanbevelingen, de echte vaardigheden moeten van binnenuit worden geleerd. Het avontuur ligt in het vinden van je eigen geheimen, manieren om met jezelf in meditatie te zijn die passen bij jouw individuele aard, behoeften en verlangens. Gebruik dit boek als steun bij het zorgen voor jezelf. Meditatie is zelfverzorging op duizend verschillende manieren. Het is zorgen voor de ziel, de geest en het lichaam’.

Ontdek de rust in jezelf

Meditatie voor vrouwen is geen boek om in een keer uit te lezen. Het is meer een handboek dat je er steeds weer bij kunt pakken op het moment dat het jou uitkomt. Het geeft je handvatten om meditatie op een andere manier te ervaren en te kiezen voor een techniek die bij jou past. Hiermee is het boek geschikt voor alle vrouwen, jong en oud, die in rust willen genieten van zichzelf. Is mijn kijk op meditatie door dit boek veranderd? Ja! Ik wist niet dat meditatie zo veelzijdig kan zijn! Dit boek heeft mij duidelijk gemaakt dat het niet uitmaakt welke meditatietechniek je kiest, zolang het maar een techniek is die bij jou past. Probeer uit, ontdek wat werkt voor jouw lichaam en geest en ervaar de rust in jezelf. Die rust is namelijk in iedereen aanwezig. We moeten het alleen zien te vinden.

Over de auteurs: Camille Maurine en Lorin Roche hebben samen meer dan vijftig jaar ervaring met het onderrichten van meditatietechnieken aan vrouwen.

Lezen en direct bestellen?

meditatie_voor_vrouwen_camille_maurine_en_lorin_rocheMeditatie voor vrouwen, auteurs: Camille Maurine en Lorin Roche, paperback, 302 pagina’s, prijs: € 19,95, Gottmer Uitgevers. Lezen? Bestel nu het boek ‘Meditatie voor vrouwen’

Over de recensent: Brenda Balvers (1986) studeert sinds begin 2014 aan de Academy of Ayurvedic Studies in Amsterdam waar ze de beroepsopleiding tot Ayurvedic Practioner volgt. Daarnaast werkt ze als programmamanager duurzaamheid bij de overheid, mediteert ze (bijna) elke dag en verkent ze sinds kort met veel enthousiasme de yoga wereld.

(Visited 268 times, 1 visits today)