Recensie: Go East – Stine Jensen

Stine-Jensen-auteur Go East8

Haar boek stond al heel lang op mijn to read lijstje…Go East! van Stine Jensen. Een persoonlijk zoektocht van een filosofe door het spirituele (wilde) westen naar ego’s, goeroes en andere ongemakken. De vraag is: kan deze zoektocht haar gelukkiger maken?

Stine Jensen is naast filosofe, schrijver en programmamaker. Ze schreef een groot aantal boeken waaronder Ik lieg dus ik ben. Voor de omroep HUMAN maakte ze de serie Dus ik ben. En onlangs was ze als deelnemer te zien in Wie is de Mol? In haar boek Go East gaat Stine na een persoonlijke crisis te hebben doorgemaakt op zoek naar meer geluk, rust en balans tussen lichaam en geest en dat hoopt of denkt ze te vinden in de spirituele wereld. Of beter gezegd: in de oosterse filosofie.

Ze duikt daarvoor in de wereld van yoga, meditatie en mindfulness. Ze vraagt zich af waar toch de behoefte aan spiritualiteit in een geseculariseerde samenleving vandaag komt. Of zoals ze het zelf noemt: ‘de veroostersing’. Yoga, meditatie en mindfulness, we hebben het in het westen bijna allemaal omarmd. Maar waarom? Om er uiteindelijk gezonder, gelukkiger en wijzer van te worden wellicht? Stine hoopt dit er ook voor haarzelf uit te halen. Ook wil ze meer weten van en over die mensen die via de oosterse spiritualiteit menen het licht te hebben gezien. Al heeft ze daar wel haar vraagtekens bij. Gaandeweg haar zoektocht, intensiveert ze haar yoga beoefening en besluit ze zelfs een opleiding tot Kundalini yogadocent te volgen.

Bedenkelijk of niet, er stond iets op het spel: mijn levensgeluk en dat van mijn dochter. Misschien was het gras groener achter de heuvels van meditatie. En kon ik voortaan onthecht en neutraal het leven tegemoet treden…”

In haar boek deelt ze haar persoonlijke ervaringen op de yoga mat. Afgewisseld met wetenschappelijk inzichten en onderzoeken, wat je ook van een academicus kan verwachten. Die inzichten, kritische noten en filosofische theorieën die ze aanhaalt zijn interessant maar soms ook storend. Zeker wanneer je verdiept bent in Stine’s persoonlijke verhaal over bijvoorbeeld ‘seksualiteit’ en dan wordt afgeleid door de wetenschappelijke kennis en feiten rond dit onderwerp in relatie tot yoga en spiritualiteit. Dat leest niet lekker door en je krijgt af en toe het idee dat je een studieboek aan het lezen bent. Maar dat zegt vooral veel over Stine’s schrijfstijl tussen de theorieën door. Open, toegankelijk, recht toe recht aan, alsof je het verhaal aanhoort van een vriendin die in allerlei hilarische situaties terechtkomt wat dan weer op je lachspieren werkt. Een beetje chicklit-achtig maar wel met meer diepgang, want anders zou ik Go East echt tekort doen.

Chocolademousse van tofu

Ik vond vooral de invalshoek interessant: een westerse filosofe die gewend is om kritisch te denken en vragen te stellen en de dingen vanuit ratio en theorie te bekijken, verdiept zich in de oosterse filosofie die uitgaat van waarheden. Niet: ‘waarom is het zo’, maar: ‘het is zoals het is’. Daarbij is de oosterse spiritualiteit gefocust op dingen bekijken en ervaren vanuit intuïtie en gevoel. Twee totaal verschillende werelden en verschillende manieren van denken dus. Dat levert gekke, grappige situaties op in het boek. Zo schrijft ze over haar ervaring tijdens een yogaweekend:

“Soms was er een toetje. Chocolademousse van tofu bijvoorbeeld. Daarna was er nog een avondprogramma – meestal een film of een spel – en een afsluitende meditatie. Om tien uur lagen we in bed. Je dronk de hele dag water of thee – yogithee. Ik had het idee alsof ik op schoolkamp was. Er was nauwelijks tijd om zelf na te denken over wat je nu weer zou gaan doen en dus ook weinig tijd om te gaan twijfelen aan je bezigheden. Sowieso was twijfel niet de modus operandi. Gurumarka sprak in stellingen en waarheden en niet in vragen. Het irriteerde me, maar ik hing tegelijkertijd aan zijn lippen: hij was een bijzonder charismatische verteller die de leer van Yogi Bhajan afwisselde met persoonlijke verhalen waarin hij zijn eigen falen en dalen niet onvermeld liet en vermengde met levenswijsheden uit Star Trek, Back to the Future en Popeye…”

Stine haalt heel veel uit haar eigen Kundalini yoga beoefening en dat maakt haar hongerig naar meer uit de oosterse filosofie. Maar of ze ook echt gelukkiger is geworden? Een ding is zeker, we zijn in het westen steeds meer op zoek naar spirituele verdieping, zelfontplooiing en een stukje houvast. In een samenleving die steeds verder individualiseert is het niet zo gek dat we ergens bij willen horen. Daarnaast zijn we in het vluchtige wilde westen vooral op zoek naar ontspanning. Met dit boek laat Stine in ieder geval zien dat je dit ook echt kunt vinden via de oosterse filosofie. Zowel  op de yogamat als van de mat af. Bovendien slaagt ze erin met haar boek een stukje zweverigheid weg te nemen rond oosterse spiritualiteit.

Benieuwd naar Go East! en lezen?

Go East!
Auteur: Stine Jensen
Uitgever: Ambo | Anthos
Lezen? Bestel bij Bol.com:
[bol_product_links block_id=”bol_5ad5fbc5e34d9_selected-products” products=”9200000046234276″ name=”Go East” sub_id=”” link_color=”000000″ subtitle_color=”D2D2D2″ pricetype_color=”000000″ price_color=”EE6AA7″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”EE6AA7″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”0″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

(Visited 62 times, 1 visits today)