Mind Yourself: mindfulness in 2016!

Kerstcadeaus kopen, het kerstdiner voorbereiden, de min-of-meer verplichte kerstborrels… De feestdagen zijn de mooiste en tegelijk meest stressvolle dagen van het jaar. Mindfulness – leven in het moment – is dan ver te zoeken. Toch kan mindfulness je helpen meer rust en balans te vinden. Waar en hoe begin je? De online training ‘Mind Yourself’ kan de eerste stap zijn richting een mindful lifestyle. Lees ook hoe je mindful blijft tijdens de feestdagen.

A Mindful X-mas

Het kerstdiner dat ik moet samenstellen en de boodschappen die ik daarvoor nog moet doen…Als ik eraan denk, raak ik al gestrest. En waarschijnlijk ben ik niet de enige. Zeer welkom is dan ook het mailtje van Merel Gerrits van BalanSanté. Merel is psycholoog en mindfulness trainer. Vanuit haar kennis en expertise heeft ze een online Mindfulness en Meditatie cursus ontwikkeld met een erg pakkende naam: Mind Yourself. Of ik de oefeningen wil proberen, vraagt ze. Mindfulness is altijd welkom in mijn leven, dus heel graag. Het mailtje is een eyeopener, ik besef me direct dat mindfulness nogal afwezig is in mijn leven. Ik heb last van feestdagenstress en vergeet totaal te genieten. Leven met aandacht? Ik zou niet weten hoe.

Mind Yourself training thuis

Tijd voor een time-out, even pas op de plaats. Het fijne van de online training is dat je zelf kan bepalen wanneer en waar je de lessen volgt. Je hoeft de deur niet uit en hoeft geen dik en ingewikkeld boek te bestuderen over mindfulness. De cursus omvat 21 luisterlessen en een Mind Yourself cursusboek. Het is een totaal online trainingspakket met individuele begeleiding van Merel zelf. Ze spreekt de lessen in, biedt e-coaching en begeleidt je via video’s. Merel geeft aan dat het programma zo is opgesteld dat je na 21 dagen echt gaat veranderen en leert om het beste uit jezelf te halen.

woman-with-headphonesOp een rustige, doordeweekse avond, ga ik op mijn bed liggen voor luisteroefening 1. Merel heeft een prettige, zachte stem die op mij vrijwel meteen een ontspannende werking heeft. Op de achtergrond klinkt zacht muziek.

Jij stelt je doel en ik leid je via deze meditaties naar dit doel toe? Wat is jouw doel? Meer rust vinden? Of misschien is je doel ontdekken wie je bent, wat je wilt, wat je kunt? Via deze cursus gaan we ontdekken wat jij wilt.”

“Je wordt bewust van jouw beste kwaliteiten. Je leert bewust zijn, mindful zijn. Welkom op de eerste dag van jouw transformatie.”

In de eerste oefening, die twaalf minuten duurt, legt Merel uit wat mindfulness is en hoe de cursus kan helpen meer rust en ontspanning te vinden. Gewoon heel praktisch en down to earth. Ze laat meditatie-stiltes vallen, maar niet te lang zodat het geen zware opgave is om stil te zitten of te blijven liggen. Op haar aanwijzing richt ik mijn aandacht op mijn ademhaling. Daar neem ik de tijd voor. Wanneer ik merk dat mijn gedachten afdwalen naar ‘to-do-lijstjes’ focus ik me rustig weer op mijn ademhaling. “Dagdromen, gedachten die afdwalen, het is normaal, dit doen gedachten gewoon”, hoor ik Merel zeggen. “Zie het als een compliment aan jezelf wanneer je ervan bewust bent.”

Mindful lifestyle

Het is een mooie, rustgevende eerste mindfulness-oefening. Zo rond de feestdagen blijft het lastig om rust te vinden en mindful te zijn. Maar na een paar oefeningen word ik me al bewuster van mijzelf en mijn gedachten. Het bewustwordingsproces is in gang gezet.

Ik ben me ervan bewust dat – hoe ontspannen ik me nu ook voel – mindfulness veel meer omvat dan een korte meditatieoefening om het hoofd leeg te maken. Bij mindfulness staat leven met liefde en aandacht voor jezelf en het hier en nu centraal. De training van Merel leert je in 21 uitgebreide lessen een mindful lifestyle aan. Op de lange termijn leidt dat tot balans, minder stress en meer rust.

Of mindfulness nou echt werkt? Na een aantal luisteroefeningen, merk ik dat je direct profijt kunt hebben van de mindfulness en meditatieoefeningen. Zo voel ik meer rust, een groter bewustzijn en een gevoel van positiviteit. Maar, een mindful manier van leven is er niet van de een op andere dag. Iedereen kan het leren, je moet er alleen de tijd voor vrijmaken, geduld voor hebben en ervoor open staan.

Mindful in 21 dagen: de pluspunten

De 21 lessen (die in 21 dagen te doen zijn) maken mindfulness toegankelijk voor iedereen. De meditaties zijn eenvoudig en variëren van 3 tot 30 minuten; de oefeningen kun je doen waar en wanneer je wilt, je hebt alleen wifi nodig. Je ze zo vaak herhalen als je wilt. Je hoeft het niet helemaal alleen te doen. Als je vragen hebt of behoefte aan extra begeleiding dan is er persoonlijk contact met Merel mogelijk. Dat geeft houvast en extra stimulans. Het prachtig geïllustreerde werkboek met oefeningen en inspirerende quotes zorgen er bovendien voor dat je enthousiast aan de slag wilt gaan met jezelf.

Mind Yourself training

Mind YourselfEen ontspannen, gebalanceerd en gelukkig leven?
Hier vind je meer informatie over de Mind Yourself online Mindfulness en Meditatie cursus.

In de maanden december en januari ontvang je bij bestelling van de online cursus een meditatiekussen. Vermeld ‘ohmyyoga’ bij je bestelling en ontvang het kussen t.w.v. 29,95 cadeau.

Meer informatie over de trainingen en workshops van Merel Gerrits vind je op www.balansante.nl.

Mindful tijdens de feestdagen: 5 tips!

o-MINDFULNESS-HOLIDAYS-facebook

  • Haal bewust adem – Neem tussen de drukte door even een time out. Concentreer je dan op  je ademhaling. Doe je ogen langzaam dicht en adem drie tot vijf keer lang en langzaam in en uit. Je lichaam en geest komen zo even tot rust en je ontspant.
  • Eet mindful – Uren in de keuken gestaan voor het perfecte kerstdiner? Je favoriete restaurant gereserveerd? Dan is het nu tijd om van het eten te genieten. Ga lekker zitten aan de mooie gedekte tafel, ruik de geuren, proef de heerlijke smaken, kauw rustig en geniet van iedere hap die je eet. Zo geniet je van het eten en voorkom je ook dat je te snel en je teveel eet.
  • Doe rustig aan – Je bent iets vergeten in de supermarkt en moet terug! In plaats van naar de winkel te vliegen, kun je er ook op je gemak naartoe lopen. Al dat gerace maakt je alleen maar gestrester. Ziet dit als het moment voor een time out. Focus je op je ademhaling, loop langzaam en observeer je omgeving: wat hoor je, wat ruik je, wat voel je?
  • Luister aandachtig – Raak je in gesprek tijdens een kerstborrel of etentje, richt dan je volledige aandacht op je gesprekspartner. Luister met aandacht, wees bewust van wat je hoort. Door mindful te luisteren – en je niet bezig te houden met hoe je eruit ziet, of je wijn wel lekker is en met het gesprek van de buren – volg en begrijp je de ander beter. Je zal merken dat je zo een leuk, interessant gesprek hebt en dat je er zelf ook rustiger van wordt.
  • Lach veel – Lach hardop om een komische film, schuddebuik van het lachen om een goede grap aan tafel en tover een glimlach op je gezicht wanneer je  met je dierbaren samen bent of een mooi cadeau krijgt. Lach en wees bewust van dat mooie moment. Door te (glim)lachen voel jij je goed en ontspan je. En met jouw lach geef je positieve energie door aan anderen. Dus lach en geniet!

Happy Mindful X-Mas!

(Visited 205 times, 1 visits today)

Reacties plaatsen kan niet meer.