3 mindfulness oefeningen tegen december stress

December stressvrij doorkomen? Mindfulness expert Marisa Garau helpt je op weg met 3 eenvoudige en – no nonsense – mindfulness oefeningen.

Door Marisa Garau: 

De drukste maand van het jaar staat weer voor de deur en we weten allemaal wat dat betekent: eindeloze to-do-lijsten en een slopend tijdgebrek. Want op je werk moet je de laatste projecten afronden, je moet cadeautjes voor zowel Sinterklaas als Kerstmis kopen, je moet meehelpen aan de festiviteiten op de school van je kinderen en dan moet je ook nog een verrassend kerstdiner op tafel toveren… om van alle sociale verplichtingen met ouders, schoonouders en exen nog maar te zwijgen! Maar met deze eenvoudige mindfulness-oefeningen zonder zweverigheid kun je – ook in deze stressvolle periode – je hoofd koel en je hart rustig houden.

1. Zorg voor jezelf

Realiseer je dat je die to-do-lijst niet sneller afhandelt door met hartkloppingen rond te rennen en drukdrukdruk te doen terwijl er feitelijk niets van waarde uit je handen komt. Het is in deze tijd van het jaar extra belangrijk om bij jezelf te blijven en goed voor jezelf te zorgen. Hoe? Door aandacht te geven aan je lichaam. Dit kun je natuurlijk doen met behulp van je yoga-oefeningen. Maar als je daar niet elke dag tijd voor hebt, dan kun je wèl elke avond voordat je gaat slapen en elke ochtend voordat je opstaat, de bodyscan toepassen: je ligt ontspannen (op je rug) in bed, en je reist met je aandacht door je lichaam, van je voeten naar je kruin. Je voelt al je lichaamsdelen van binnenuit en in minder dan tien minuten voel je je rustig en relaxt.

Je kunt de bodyscan kort doen:

  • voel je voeten, dan je benen
  • voel je romp: je rug, je buik en je borst
  • voel je handen en je armen
  • voel je hoofd en je gezicht

Je kunt de bodyscan ook uitgebreid doen:

  • voel je voeten, dan je enkels, onderbenen, knieën, bovenbenen
  • voel je onderbuik, ruggengraat, borst, hart en schouders
  • voel je vingers, handen, polsen, onderarmen, ellebogen en bovenarmen
  • voel je nek, je hoofd en je haar
  • voel je gezicht: je mond, je wangen, je neus en je ogen

Hoe je de bodyscan ook doet… doe het met je volledige aandacht. Het is de gefocuste aandacht die voor rust in je hoofd zorgt, waardoor je overdag minder snel over de kop zult gaan van alle verplichtingen.

Klik hier om de basis van de bodyscan aan te leren (uit mijn e-cursus Karma Kickstart).

2. Focus niet op taken maar op mensen

Natuurlijk wi je de perfecte partner zijn, de perfecte moeder/vader, de perfecte dochter/zoon en ook de perfecte collega. Maar ondanks deze zoete fantasie ben je gewoon een mens, die het in deze maand extra druk heeft en dus gegarandeerd wat steken zal laten vallen. Besef dat wie je bent belangrijker is dan wat je doet. Zou je al je taken perfect uitvoeren… maar wel grommend en snauwend en zonder enige aandacht voor wie dan ook… dan zal toch echt niemand blij worden van jouw aanwezigheid. Voer je een paar taken echter redelijk okay uit, maar met innerlijke rust, een ontspannen lach en een vriendelijk woord voor iedereen die je tegenkomt (ja, dus ook voor de cassière in die overvolle supermarkt), dan ben je gegarandeerd een hit voor alle mensen om je heen. Bovendien geeft het je een goed gevoel om aandacht op te brengen voor het welzijn van de mensen om je heen, in plaats van je te verliezen in al die (uiteindelijk onbelangrijke) taken die uitgevoerd moeten worden.

3. Doe één taak per keer

Alles wat er deze maand toch echt gebeuren moet, kun je op twee manieren doen:

  1. haastig en oppervlakkig, met een verhit hoofd van de stress
  2. rustig met volledige aandacht, zodat je bij jezelf kunt blijven

Alhoewel haasten je het idee geeft dat je lekker opschiet, word je er in werkelijkheid alleen maar langzamer van (door gebrek aan concentratie) en verspil je dus meer tijd dan je lief is. Bovendien verspil je er ook je gezondheid mee, omdat je lichaam constant het stress-hormoon cortisol moet aanmaken. En dat is niet zo lekker voor al die ultraverfijnde systemen in je lichaam. Is één van je taken dat je online cadeautjes moet zoeken? Besteed daar dan je volledige aandacht aan, zonder tussendoor ook te Facebooken en zakelijke e-mails te beantwoorden. Als je één taak met aandacht uitvoert, dan ben je gegarandeerd sneller klaar. Een extra bonus is dat je daarna een tevreden gevoel hebt: ‘Zo, dat is gebeurd!’ Dan neem je even bewust een break: je loopt bijvoorbeeld naar het raam en drinkt een glas water. Pas dan richt je je op de volgende taak, die je ook weer met aandacht en zonder afleidingen uitvoert en afrondt.

Succes en maak er een mooie – mindful – december maand van!

Marisa

Marisa Garau schrijft boeken over mindfulness en ontwikkelt praktische online programma’s met nuchtere mindfulness oefeningen. Probeer bijvoorbeeld Karma Kickstart, een effectieve e-cursus van 30 dagen waarmee je stress en onvrede snel de baas wordt.

Lees meer blogs van Marisa.

(Visited 243 times, 1 visits today)

Reacties plaatsen kan niet meer.