Mindful Monday: 5 tips voor ’n daily yoga routine

Photo: Judith de Jong

Marisa blogt… Ondanks dat mindfulness en yoga nogal lijken te verschillen, hebben ze toch meer gemeen dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Eén van de belangrijkste overeenkomsten is dat je de waarden van beide filosofieën pas echt kunt ervaren als je ervoor kiest om regelmatig te oefenen.

Ik ken veel mensen die één keer per week mediteren of naar een yoga-les gaan. Tja… dat is natuurlijk beter dan niets. Maar ik geloof niet dat één keer per week oefenen echt zoden aan de dijk zet. De basis van yoga snappen is belangrijk. Maar yoga regelmatig doen is de enige manier om werkelijk verschil in je leven te maken en te merken. Je zou toch ook niet in een vliegtuig stappen met een piloot die gemiddeld maar één keer per week de nobele kunst van het vliegen beoefent?

Elke dag opnieuw

Wat ik wil zeggen is dat je braaf elke week naar je yoga-les kunt gaan… maar dat dat niet garandeert dat je hier ook echte duurzame resultaten mee bereikt, zoals een gezond lichaam en een opgeruimd hoofd waarmee je de turbulentie in je dagelijks leven aankan. Mindfulness en yoga moet je toch echt regelmatig oefenen. Ook thuis. Elke dag opnieuw. Totdat je het jezelf dusdanig hebt eigengemaakt dat je er echt de vruchten van kunt plukken. Want alleen met regelmatig oefenen kun je alle fysieke en emotionele voordelen van yoga daadwerkelijk ervaren.

Geen smoesjes meer

Je wilt juist ervaren hoe het is om soepele spieren te hebben, om fysiek sterk te zijn, om innerlijk rustig te zijn, om stressvolle situaties nuchter te kunnen beantwoorden in plaats van uit je slof te schieten. Ervaring opbouwen dus. Door regelmatig te oefenen. En zo te leren hoe yoga ook jouw leven balans, vervulling en waardevolle verdieping kan geven. Dus zet je smoesjes vandaag nog overboord en maak van yoga een dagelijkse gewoonte. Ik beloof je dat je leven nooit meer hetzelfde zal zijn.

5 tips voor een daily yoga & meditatie routine

  1. Wat is je doel? Om elke dag yoga te beoefenen, moet je weten waarom je dit eigenlijk wilt. Wat wil je ermee bereiken? Een gezonder lichaam? Meer ontspanning tijdens je drukke dagen? Tijd voor jezelf? Hoe beter je je doel kunt omschrijven, hoe makkelijker het zal zijn om elke dag je yoga-oefeningen te doen.
  2. Wat is je toekomstvisie? Zodra je doel duidelijk is, ga je je toekomstvisie ontwikkelen. Wie wil je zijn in de toekomst? Schrijf voor jezelf op wat elke-dag-yoga voor nieuwe ‘ik’ zal opleveren. Een ik vrij van medicijnen bijvoorbeeld, vrij van pijnklachten, vrij van eetstoornissen, vrij van chronische stress, met meer vitaliteit, meer emotionele weerbaarheid, meer levensplezier. Beeld jezelf goed in wie je wilt zijn en hoe je eruit wilt zien in de toekomst. Je kunt hiervoor zelfs een prikbord aanleggen met allerlei foto’s van je droom-ik en je nieuwe elke-dag-yoga-leven.
  3. Een vaste plek om te oefenen Zorg ervoor dat je een vaste, veilige, comfortabele plek in je huis creëert waar je je yoga-oefeningen kunt uitvoeren. De wetenschap dat die plek er altijd voor je is, zorgt voor rust in je hoofd en maakt het makkelijk om jezelf tot oefenen aan te zetten.
  4. Een vaste tijd om te oefenen Kies een vast tijdstip in de dag waarvan je zeker weet dat je kunt oefenen. Misschien is dat ’s ochtends vroeg, als je net bent opgestaan. Of wanneer je aan het eind van de dag thuiskomt. Of na het journaal van acht uur. Net als een vaste plek, geeft ook een vaste tijd rust en regelmaat.
  5. Houd vol :) De eerste paar dagen zal je jezelf echt moeten dwingen om daadwerkelijk je yoga-oefeningen te doen, omdat het dan nog geen vanzelfsprekende gewoonte is. Besef dat je weerstand kunt ervaren en dat je daar even doorheen moet. Geef niet toe aan flauwe smoesjes, maar lees je toekomstvisie goed door en ga er ervoor. Na een week begint je mind aan de nieuwe regelmaat te wennen en krijg je zin om iedere dag op een vast moment je yoga te doen.

Veel succes!

Marisa x

© De uitgelichte foto bij dit artikel is gemaakt door Judith de Jong fotografie 

Marisa_Garau

Marisa Garau (1968) richtte samen met haar man, Arjan van Woensel, de website Growingmindfulness.nl op, waarmee ze eenvoudige en agenda-vriendelijke mindful-oefeningen aanbiedt. Internationale bekendheid verwierf ze met de bestseller ‘Haal meer uit je leven met mindfulness’ en onlangs verscheen van haar hand ‘Haal meer uit je dip, met de power van mindfulness’.

Lees ook het interview met Marisa Garau op OMY en de boekrecensie van ‘Haal meer uit je dip…’.

 

(Visited 445 times, 1 visits today)

Reacties plaatsen kan niet meer.