Zo kom je vol energie de winter door

Het eind van januari is alweer in zicht. De feestdagen lijken nu al zo lang geleden en de zomer(-vakantie) ligt nog ver voor ons. Wat duurt de winter dan nog lang? Karin Visser is energie kinesioloog en geeft je handige tips en oefeningen om je deze koude, donkere maanden vol positieve energie door te laten komen. Probeer ze eens uit en kijk hoe je je voelt.

Door Karin Visser: 
Na zo’n drukke maand is januari ineens een flink stuk rustiger. Sommigen hebben nog wel een Nieuwjaarsborrel, maar ook die sterven langzaam weg. Tijd om uit te hijgen en langzaamaan weer wat centen te sparen na de aderlating van de decembermaand. Het is ook de maand dat je goed kunt merken dat je lijf moeite heeft met de winter. Je batterij lijkt niet meer goed op te laden en het liefst blijf je de hele dag lekker thuis hangen…als het kon.

20140322_142938000_iOSDe energiedokter zegt:

Wat zeg ik daarop als energiedokter? Slaap. Drink water. En doe een paar slimme oefeningen. We realiseren ons niet hoe belangrijk het is voor het systeem om te slapen als het donker is. Het heeft licht nodig om op te laden óf het heeft slaap nodig om op te laden (en te herstellen). Als het zomer is, kun je met minder slaap af omdat je de zonne-energie ‘opslurpt’. Wanneer de winter het aantal lichturen flink af laat nemen, heb je dus meer slaap nodig om het lichaam energie te geven. Omdat de meesten van ons gericht zijn op zo min mogelijk slaap en zichzelf ook nog ‘op de kop geven’ als ze tóch nog moe opstaan in de ochtend, heb ik hier extra aandacht voor. Geloof me, I’ve been there: weinig slaap in de winter betekent meer stress. Dus maak die lange nacht en geniet ervan!

Drink water

In de winter heb je minder behoefte aan water. In de zomer heb je al snel een flesje water in je tas en neem je daarnaast regelmatig lekker een glas water om je dorst te lessen. In de winter vergeet je dat. Maar we hebben het echt hard nodig. Water voert afvalstoffen af en houdt je energiesystemen schoon, zodat energie en voedingsstofjes goed kunnen doorstromen. Helemaal in de winter wanneer we wat minder bewegen en wat meer eten. Neem de proef op de som: als je moe bent van je werk, drink minimaal een halve liter water binnen 10 minuten. Ik kikker er zelf na nog een half uurtje enorm van op.

Slimme oefeningen voor meer energie

Je hebt natuurlijk de bekende momenten dat je écht even geen tijd hebt om je zo moe te voelen. Dan kun je een paar simpele oefeningen doen om je vrij snel een stuk frisser te voelen in je hoofd. Beklop de punten hieronder op het plaatje.

Afbeelding Blog Karin-1Gebruik je wijsvinger, middelvinger en eventueel je duim. Belangrijk is je ademhaling, adem bewust alsof je aan een heerlijk geurende roos ruikt en uit door je mond. Deze ademhaling zorgt al voor meer zuurstof en meer energie. Ga niet versnellen met je ademhaling, hou het kalm. De punten op het plaatje zijn verschillende soorten punten die verbonden zijn met een specifiek orgaan. De punten onder het sleutelbeen, tegen het borstbeen aan, zijn de eindpunten van de nier-meridiaan bijvoorbeeld. De eindpunten van een meridiaan sederen de energiebaan. Let op: je kunt je na het bekloppen van alle punten wat licht in je hoofd zijn. Dat geeft niks, je energie stroomt lekker door. Neem een flink glas water na de zelfbehandeling en wacht even af. Ik weet zeker dat je tot meer in staat bent qua energie, dan ervoor! Zelf heb ik iedere dag deze punten behandeld gedurende de winter in Nederland, ik merkte dat ik de winterse grauwheid beter aankon, voelde me minder snel moe en kreeg energie voor leuke dingen!

Als klap op de vuurpijl

Je kunt als laatste, als je echt scherp wilt zijn een punt toevoegen aan deze ‘selfie’. Bovenaan je nek, op je schedelrand, tussen de twee grote nekspieren, zit je power point. Als je die stevig induwt en een minuutje masseert dan zal je merken dat je weer een stuk helderder kunt nadenken en nieuwe indrukken weer beter op kunt nemen. Achter dat punt bevinden zich een groot aantal zenuwbanen die je door te masseren, stimuleert. Als ik aan het lezen ben en merk dat ik langs de alinea’s snel, maar niets meer opneem (‘wat heb ik nou net gelezen?’), dan masseer ik mijn power point en kan ik weer genieten van mijn boek.

Geniet van de stilte van januari, het uitvoeren van nieuwe jaarplannen, de toename van het aantal lichturen en de glimlach bij het geven van self-treats. Wat is er tenslotte leuker dan een selfie!

Met sprankels,

Karin Visser

Karin Visser - Kine YogaKarin is energie kinesioloog en woont en werkt sinds kort op Curacao. Met haar bedrijf Kanzo geeft ze Kine Yoga, online wellness treatments en verzuim-advies. Ze werkt o.a. samen met Casper Kids en NaturalFit om slimme en complete programma’s aan te bieden die verzuim en studie-uitval voorkomen. In Nederland werkte Karin als Kine Yoga docent in het Care for Women Centrum in Amersfoort. Vanuit Curacao geeft ze nu online cursussen. Benieuwd wat Kine Yoga voor jou kan betekenen? Op 27 januari begint er een online Kine Yoga introductiecursus. Meer informatie over Kanzo en Karin vind je op: www.kanzo.nl.

(Visited 133 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *