Hoe leer ik mediteren? Deze meditatieserie helpt je op weg!

Mediteren diep, zwaar, moeilijk? Niet volgens Hanneke Megens, yogadocente en avonturier van h’eerlijk leven. Met haar nieuwe meditatieserie  ‘Leren mediteren’ voor beginners maakt ze meditatie juist easy, fijn en zelfs leuk.  Ze heeft twintig kortdurende meditaties ingesproken rond een bepaald thema. Bijvoorbeeld: zelfvertrouwen, ontspanning en loslaten. Astrid probeerde de serie voor je uit.

Door: Astrid Post-Dhanai – Laat ik beginnen met je te vertellen: mediteren is niet hetzelfde als relaxen. Verre van. Sorry, als ik je nu teleurstel. Mediteren vind ik zelf een van de moeilijkste en tegelijk meest uitdagende aspecten van de yogabeoefening. ‘Maar, heb jij niet twaalf dagen doorgebracht in een meditatiecentrum in India?’ Hoor ik vaak. Dat klopt, maar ik ontdekte toen ook dat meditatie niet gelijkstaat aan ‘rust’.

Wervelstorm aan gedachten

Zodra ik stilzat, mijn ogen dichtdeed en verder niks hoefde te doen, waren daar plots: mijn gedachten. Het leek wel een wervelstorm in mijn hoofd aan gedachten, gevoelens, emoties… Nooit geweten dat ik zoveel tegelijk kon denken en voelen. Best vermoeiend. En de stilte…was ver te zoeken. Waarom zou je dan mediteren? Denk je nu misschien. Het goede nieuws is dat je door regelmatige meditatiebeoefening telkens een stap dichterbij een kalme geest en ook ontspanning komt. Het maakt daarbij niet uit of je nu iedere dag 5 minuten of een halfuur lang mediteert.

10264729_10152501596850844_5850330866721739672_n

Besef je dat gedachten er nu eenmaal zijn en ze er mogen zijn. Soms heb je meer, soms minder gedachten. Positieve of negatieve. Bij meditatie gaat het er niet om dat je gedachten blokkeert of wegwerkt. Het gaat erom dat je bewust wordt van die gedachten, ze observeert zonder oordeel en ze laat gaan. Observe, accept and go on. Zo word je langzaam ontspannen en blijf je gefocust, zelfs als er veel prikkels om je heen zijn.

Wanneer je langere tijd mediteert, dan verrijkt meditatie je leven. Je komt dichter bij jezelf, ziet dingen helder, gaat jezelf beter begrijpen. Allemaal heel mooi natuurlijk. Maar het blijft giga lastig te doen en in te plannen. Zeker in de hectiek waar we vaak dagelijks in verkeren. Een rustmoment pakken? Waar halen we de tijd vandaan?

Meditatieserie: Leren mediteren

Ik was daarom erg blij toen Hanneke Megens mij uitnodigde om haar nieuwe meditatieserie ‘Leren mediteren’ uit te proberen. Hanneke wil mensen inspireren en enthousiasmeren om hun hart te volgen en het beste en mooiste uit zichzelf te halen. Dat doet ze onder andere door yin yoga workshops, yoga retraites en meditaties.

mediteren

De serie ‘Leren mediteren’ was voor mij een stimulans om het ietwat verslofte mediteren weer op te pakken. De serie bestaat uit 20 audio opnames die zijn ingesproken door Hanneke. Track 1 is een uitleg over mediteren met tips en tricks die zorgen voor een onvergetelijke meditatie-ervaring. Hoe ga je zitten, waar ga je zitten, hoe bouw je een meditatiemoment in? Handig als je net begint, maar ook heel fijn als je – net zoals ik – een tijdje niet hebt gemediteerd en er weer in wilt komen. De twintig meditaties variëren in lengte tussen de 1 en 11 minuten. Je hoeft dus niet cold turkey een halfuur tot een uur aaneen stil te zitten. En je hoeft er ook niet veel tijd voor vrij te maken. Agenda-vriendelijk dus.

Mediteren met een thema

Na een aantal beginnerslessen van gemiddeld vijf minuten per meditatie, volgen er verschillende meditatievormen, waaronder een meditatie met muziek, meditatie op een mantra, meditatie met behulp van visualisaties en een mindful meditatie. Je krijgt als het ware een introductie in de verschillende meditatievormen en kunt zo ontdekken wat bij jou past of jou goed ligt. Ook zijn er meditaties met een bepaald thema. Bijvoorbeeld: de drie minuten meditatie om je voor te bereiden op een belangrijk gesprek. Handig voor een sollicitatiegesprek. Of de meditatie: zelfvertrouwen voordat je een presentatie geeft. Er zijn ook meditaties die juist geschikt zijn voor het begin van je (werk-)dag. Bijvoorbeeld de 1-minuut-meditatie voor een overwinningsgevoel. Ik heb ‘m gedaan en echt: je krijgt er een energie kick van, klaar om de dag te beginnen. Met deze oefeningen laat Hanneke zien dat mediteren helemaal niet moeilijk hoeft te zijn of iets zwaars en zweverigs is. Mediteren kan best easy, luchtig en zelfs leuk zijn.

De storm gaat liggen

Je kunt zelf een meditatiemoment kiezen, wanneer het jou uitkomt. Dat kan thuis zijn als je net opstaat, of misschien in de trein onderweg naar je werk. Ik besluit mijn meditatiemoment te pakken aan het eind van de dag. Ik ga lekker zitten op een kussentje, doe mijn ogen dicht en hoef dan verder niks, behalve luisteren. Luisteren naar de vriendelijke, fijne stem van Hanneke die mij helpt te focussen, naar de zachte muziek op de achtergrond en naar mijn ademhaling.

Om nog even terug te komen op de wervelstorm, waar ik het eerder over had. Juist doordat ik als het ware door de meditatie word geleid en de stem van Hanneke mij herinnert aan onder andere mijn ademhaling of houding, krijgen gedachten weinig kans om met mij aan de haal te gaan. De storm aan gedachten gaat (iets) liggen. Voordat ik er erg in heb, zijn de drie, vijf of zeven minuten verstreken en voel ik me al meer ontspannen dan ik was.

Wat bij jou past

Omdat het korte meditaties zijn, kun je er meerdere achter elkaar doen. Of de meditatie die jou ligt, iedere dag herhalen. Zo kies ik herhaaldelijk voordat ik naar bed ga, voor de meditatieserie ‘Diepe ontspanning, ademhaling en loslaten’. Een fijne meditatie om de dag mee af te sluiten en letterlijk met een lichter gevoel te gaan slapen. Een andere meditatie die ik mooi vind, is de mindful meditatie van zeven minuten. Je bent je bewust van je omgeving en je richt de aandacht bij het hier en nu – met behulp van je ademhaling.

Hier & Nu

Het fijne van de begeleide meditaties is dat Hanneke er is en je op weg helpt, maar ze is niet nadrukkelijk aanwezig. Je krijgt de tijd, ruimte en de stilte om zelf te voelen en ervaren wat een oefening met je doet. Was fijn is, tenslotte mediteer je voor jezelf. Maar mocht je diep verzonken zijn in allerlei gedachten, dan brengt haar stem je weer terug naar het hier en nu.

Wat de meditatieserie mooi maakt, is dat deze toegankelijk is voor iedereen, wat je achtergrond en wat je persoonlijke behoeftes ook zijn. Of je nu op zoek bent naar een moment van rust, wilt leren ontspannen of wilt werken aan meer zelfvertrouwen. Ik heb de smaak weer te pakken, dankzij Hanneke. Wow, wat voelt het goed om te mediteren!

Leren mediteren?

Benieuwd naar wat meditatie voor jou kan betekenen?
Op de website van Hanneke kun je de meditatieserie bestellen voor € 11,11.

hannekeHanneke Megens is spreker, yogadocent en avonturier van h’eerlijk leven. Met haar tomeloze energie inspireert ze je om te leven vanuit je hart. Te zijn wie je bent. Ze verbindt (persoonlijke) ontwikkeling met levenslessen waarbij inspiratie de kern is en een vleugje plezier nooit ontbreekt. Je kan met haar mee op yogavakantie, of kom 19 maart kijken in Hilversum waar ze het podium betreedt. Meer weten? Neem een kijkje op www.hannekemegens.nl.

(Visited 525 times, 1 visits today)

Reacties plaatsen kan niet meer.