Mindful(ness) Monday: Interview Marisa Garau

OMY’s nieuwe gastblogger: Marisa Garau (1968). Tien jaar geleden runde Marisa haar eigen reclamebureau, nu helpt ze mensen te genieten van een stressvrij leven. Samen met haar man startte ze de website Growingmindfulness.nl en biedt ze eenvoudige en agenda-vriendelijke mindful-oefeningen. Internationale bekendheid verwierf ze met de bestseller ‘Haal meer uit je leven met mindfulness’ en onlangs verscheen van haar hand ‘Haal meer uit je dip, met de power van mindfulness’. Een interview met deze inspirerende vrouw en nieuwe gastblogger van Oh My Yoga.

Wat is mindfulness precies?

“Mindfulness komt neer op ‘leven met aandacht’: het observeren van de werkelijkheid, met aandacht en zonder oordelen. We laten ons in het dagelijks leven en op ieder moment van de dag ontzettend snel afleiden: we ontbijten voor de televisie, onder de douche maken we ons druk om de vergadering van straks en op de fiets denken we ‘als ik maar niet te laat kom’. Met mindfulness ben je geconcentreerd op wat je op dat moment aan het doen bent, zonder je constant te laten overweldigen door gedachten die je alle kanten op trekken. Mindfulness zorgt ervoor dat je die drukke gedachten naar de achtergrond duwt, als een radio die je zachter zet. Dat geeft je hersenen even een break en dat zorgt er weer voor dat je stresslevels naar beneden gaan. Daarom is het ook zo gezond.”

Hoe ben je zelf met mindfulness in aanraking gekomen?

“Dat was in 2006. Ik was net gestopt met mijn reclamebureau dat ik tien jaar lang had gerund. Het ging niet goed met mij, ik was chronisch gestrest, ik had geen fut meer om mijn werk te doen en zat tegen een burn-out aan. Als gevolg van mijn chronische stress, kreeg ik allerlei aandoeningen waaronder een schildklierziekte en een depressie. Toen vond ik die klachten alleen maar lastig, ik stond er geen moment bij stil dat het door mijn werk kwam, ik had toch gaaf werk? Met een eigen bedrijf ben je altijd druk en dat bleek mijn valkuil. Je kunt wel een druk bestaan hebben, maar moet ook rust kunnen vinden. Die balans in mijn leven was er niet en ik had geen gereedschap om mezelf tot rust te krijgen. Als ik op vakantie ging, kwam ik even twee weken tot rust. Maar thuis verviel ik in mijn oude stressvolle gewoontes en verdween het effect van de vakantie als sneeuw voor de zon. De enige oplossing was er een jaar tussenuit te gaan om mijn leven op orde te krijgen. In dat jaar adviseerde een vriend mij een mindfulness training. Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik wist dat ik iets moest doen. De training heeft mijn leven veranderd.”

Wat leerde jij door mindfulness?

“Voorafgaand aan de training had ik me ingelezen in een boek van Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van mindfulness. Het is een vrij wetenschappelijk boek, maar de essentie was me snel duidelijk. Namelijk de les en de wetenschap dat jij niet jouw gedachten bent. Dat jouw hersenen gedachten produceren en dat je kunt leren met afstand naar het gedachteproces te kijken zonder helemaal in een gedachte te verdwijnen. Je kunt jezelf vergelijken met een bioscoopganger. Als je niet mindful bent, denk je tijdens de film dat je de acteur bent en maak je alles mee: drama, actie, verdriet, verliefdheid. Mindfulness leert je dat het gewoon een film is en jij een toeschouwer bent. Het betekent dat je jezelf kunt zien als nuchtere observator van je eigen gedachten. Dat creëert ruimte in je hoofd. Toen ik dat doorhad, ging er een wereld voor me open: er is dus een manier waarmee je uit gedachten kunt stappen en dat geeft je rust en vrijheid. Ik zat namelijk altijd in een film, liet me door alles wat er in de buitenwereld gebeurde meeslepen en beleefde alle emoties.”

Hoe werkt dat?

“Het komt neer op de realisatie – en dat kun je de hele dag doen – dat je gedachten hebt en stilstaan bij wat je denkt. Gedachten manifesteren zich als stemmen in je hoofd die tegen je praten. Ga maar eens vijf kilometer lopen, wat er dan wel niet in je hoofd omgaat, van ‘ik kan het niet’ en ‘waar ben ik aan begonnen’ tot ‘ik stop ermee’. De bevrijding zit in het erkennen van die stem als jouw ego en dat je meer bent dan die stem. Jouw ware ik zit daarachter en is in staat om het ego te observeren. In de mindfulness training leer je bewust te worden van die stem in je hoofd en wat die jouw probeert wijs te maken. Daarnaast leer je aandacht te hebben voor de dingen die je doet.”

In welk opzicht veranderde jij na die training?

“In alle opzichten. Ik sleurde daarna niet meer al die drama’s mee die ik daarvoor voor de waarheid had aangezien. Ik piekerde niet meer over mijn carrière, maakte me niet meer druk om wat anderen van mij vonden en was minder negatief over mezelf. Sinds de training ben ik ook niet meer teruggevallen in een depressie. Bij mindfulness werk je niet aan de symptomen maar aan de oorzaak van een depressie, in mijn geval de negatieve gedachten die leidden tot stress, angst en verdriet. Door stil te staan bij mijn gedachten – wat doen ze met me, wat vertellen ze me eigenlijk? – kreeg ik orde in mijn hoofd. Tijdens de training kwam ik erachter dat ik stressverslaafd was. Bij stress produceert het lichaam het stress-hormoon cortisol, mijn cortisol gehalte was heel hoog. Daardoor voelde ik me constant gestrest. Die stress-verslaving moest ik leren afbouwen.”

Je schreef een boek over mindfulness, waarom?

“Tijdens de training besefte ik: dit is niet zomaar een cursus, dit is voor de rest van mijn leven. Ik had een innerlijke shift doorgemaakt, er was iets verschoven in mijn hoofd. Plannen had ik niet, ik wist wel dat ik niet meer zou terugkeren naar mijn oude leven. Het viel me op dat de meeste boeken over mindfulness nogal zwaar op de hand zijn, vrij serieus en wetenschappelijk. De vrouwen in mijn groep hadden niet zoveel aan die boeken en konden daardoor niet makkelijk aan achtergrondinformatie komen. In mijn omgeving hoorde ik daarnaast weleens: ‘Mindfulness? Dan ben ik vast een paar jaar bezig voordat ik het snap en kan toepassen.’ Terwijl het een seconde van inzicht is. Je moet zien en snappen dat je een ego hebt dat tegen je spreekt maar dat jij sterker kan zijn dan het ego. Ik wilde een begrijpelijk boek schrijven over mindfulness en ik bundelde mijn persoonlijke ervaringen in ‘Haal meer uit je leven met mindfulness’. Het boek kwam uit in 2008 en was onderscheidend omdat mindfulness simpel en praktisch werd uitgelegd, zonder zweverigheid. Het werd een internationale bestseller.”

Voor wie is mindfulness geschikt?           

“Iedereen kan het leren, maar je moet het wel toelaten. Vaak zie je in dat er wat moet gebeuren als je emotioneel in de ellende zit – zoals ik ooit – en geen uitweg meer ziet.”

Hoe kan jouw website Growing Mindfulness daarbij helpen?

“Alleen boeken lezen over het onderwerp is vaak niet voldoende, je moet mindfulness toepassen. Ik kan de 8-weekse training aanbevelen, maar daar moet je wel tijd voor hebben en voor open staan. Ook is het belangrijk dat je na de training blijft oefenen anders val je terug in je oude stressvolle gedrag. Via de site bied ik e-cursussen aan die je kunt doen waar en wanneer je wilt. Ik ontwikkel en schrijf ze zelf, op een no-nonsense manier. Het zijn cursussen van 30 dagen waarbij je om de drie dagen een eenvoudige mindfulness oefening krijgt die je toepast in je dagelijks leven. Meditatie is een onderdeel van de training maar ik merk aan mensen – die de training hebben gedaan of de boeken hebben gelezen – dat ze geen tijd vrijmaken voor meditaties. Veel mindfulness-goeroes blijven op meditatie hameren, maar mensen met een druk leven, een gezin en sociale verplichtingen hebben daar niet altijd tijd voor. Het gaat hen ook wat te ver om drie kwartier een zit- of loopmeditatie te doen. Vandaar dat ik de oplossing heb gevonden in alledaagse oefeningen waarbij je je bewustzijn en aandacht traint in kleine dingen die je toch al doet op een dag, tandenpoetsen, eten, douchen etc. De oefeningen ontvang je per e-mail en kun je uitprinten en altijd teruglezen.”

Eind vorig verscheen het boek ‘Haal meer uit je dip, met de power van mindfulness’, wat gaat dit over?

“In dit boek schrijf ik wat ik zelf meemaakte, toen ik moest stoppen met mijn reclamebedrijf. Mijn dip was voor mij het moment om de mindfull-training te doen en dat gaf mij de kans om iets van mezelf te leren. Toen ik psychotherapie kreeg, dacht ik alleen maar: ik wil terug naar mezelf, ik wil weer mijn oude ik worden. Nu weet ik, en dat benadruk ik in het boek: je moet niet terug willen naar je oude ik, want die functioneerde blijkbaar niet. Je bent veranderd of aan het veranderen, daarom ben je juist in een dip beland. Je dip probeert je iets duidelijk te maken. Mindfulness is ultiem gereedschap om je te laten inzien hoe je dingen anders kunt doen. Je leert jezelf observeren en met een afstand naar jezelf kijken, zonder te oordelen. In het boek leer ik je jouw gecreëerde ego te herkennen en te ontdekken dat achter dat ego je ware, liefdevolle ik schuilgaat. Haal meer uit je dip… is geschikt voor iedereen die het gevoel heeft vast te lopen en daar wat aan wil doen.”

Tot slot, wat heeft mindfulness jou gebracht?

“Ik heb veel meer zelfvertrouwen gekregen en ben minder angstig. Ik word niet langer gedomineerd door negatieve gedachten. Vroeger was ik bezig met wat anderen van mij vonden, nu weet ik: ik ben goed genoeg. Dat is wat mindfulness mij heeft gegeven. Ik had een druk ego met allerlei vooroordelen, die heb ik nu aardig onder controle. Stress-momenten blijven er altijd, we zijn tenslotte menselijke wezens met gevoelens. Ik maak me er nu niet druk om, maar denk op zo’n moment: ‘ik heb stress, so what, het is een oprecht gevoel, ik mag best gestrest zijn’. Dat geeft al zoveel ruimte en rust. Mindfulness heeft een deur in mijn hart geopend en mijn leven van een zwart-wit film in een fullcolour beleving veranderd, waardoor mijn leven dynamischer, interessanter en mooier is geworden.”

Meer info over de agenda-vriendelijke mindfulness e-curussen vind je op: www.growingmindfulness.nl.

 

Haal Meer Uit Je Dip - Met De Power Van Mindfulness

Oh My Yoga mag namens uitgeverij Boekerij twee exemplaren weggeven van het boek ‘Haal meer uit je dip, met de power van mindfulness’.

Lees hier de boek review en bekijk de winactie.

 

 

 

 

(Visited 532 times, 1 visits today)