Ayurveda in de zomer: 100% Pitta

Isabella blogt…De zomer staat voor de deur… en daar hebben we zin in. We leven in een prachtig land wat per seizoen haar eigen mooie kleuren kent. Met de mooie warme dagen in het vooruitzicht is het belangrijk dat we ook onze gezondheid goed bewaken. De zomer is namelijk het seizoen waarin we vaak wat oververhit raken, sneller geïrriteerd, boos en gefrustreerd zijn. Misschien ben je wel sneller jaloers?

Kwaaltjes als acne en maagzuur kunnen opspelen. Ook je stoelgang kan uit balans raken door de hitte. En dat alles door Pitta dosha! Elke dosha kent zijn eigen seizoen volgens Ayurveda en de zomer is 100% pitta. Of je nu Pitta pur sang bent of niet. Zelfs bij een Vata of Kapha persoon kan Pitta in de zomer uit balans raken. Ben je trouwens tussen de 20 en 45 jaar dan zit je in de Pitta-fase van je leven en zou je dus extra voorzichtig moeten zijn.

Je lichaam maar ook je geest geven je signalen wanneer een dosha uit balans raakt. De elementen vuur en water zijn kenmerkend voor Pitta. Teveel water dooft het vuur en te weinig water laait het vuur juist op. Een vrij eenvoudige filosofie, maar het is wel precies hoe je ‘agni’ (spijsverteringsvuur) werkt. En als die niet naar behoren functioneert, kunnen kwaaltjes en ziektes zoals ik hierboven schreef, de kop op steken.

Een lijst met Ayurvedische zomertips:

Watermeloen - zomerfruit -ayurveda

Voeding & dieet tips:

  • Volgens Ayurveda eet je niet op ‘smaak’, onder het mom van; ‘vandaag heb ik zin in’, maar eet je wat goed is voor jou. Zomertijd is Pitta-tijd dus probeer de smaken zoet, bitter en wrang toe te voegen aan je eten. Dit zijn smaken van Vata kwaliteit die zorgen dat je niet through the roof gaat en werken verkoelend. Vermijd om die reden de smaken zout en zuur. Klein boodschappenlijstje: koriander, munt, komkommer, broccoli, koolsoorten, venkel, kardemom, saffraan, dille. Eet licht (veel vis) en zo min mogelijk vlees. Vermijd verhittende kruiden zoals knoflook, cayenne, zwarte peper en chillies.
  • Eet fruit als snack en minstens een half uur na je maaltijd in verband met je spijsverteringsvuur. Eet mooie zoete vruchten zoals perzik, papaya, rood fruit etc.
  • Drink NIETS ijskoud. Je zou zeggen dat je dan sneller afkoelt, maar het tegendeel is waar. Door ijskoude dranken verstoor je je agni dusdanig dat afvalstoffen in je lichaam achterblijven (onverteerde voedselresten). Je bent sneller vatbaar voor ziektes wat je weer duur komt te staan in de herfst. Drink water op kamertemperatuur! Tip: drink veel cocoswater of watermeloensap.
  • Stop met smoothies… met name in de zomer krijgen we vaak ineens een health craze, maar mix geen fruit met melk dat is in Ayurveda echt een ‘no go’. Drink verder zo min mogelijk cafeïne. Dit is enorm Pitta verhogend. Echt geloof me en voel het verschil. Je bent rustiger in je hoofd en je energie wordt gelijkmatiger verdeeld over een dag. Koffie vraagt meer van je dan dat het je geeft, helemaal nu! En ja dat geldt ook voor de Vanilla Latte van de Starbucks, alles met cafeïne…
  • Neem je hoofdmaaltijd ’s middags tijdens het Pitta moment van de dag, dan is je spijsverteringsvuur op zijn hoogst en verteer je je voedsel het best.
  • In de zomer mag je meer rauw voedsel eten zoals salades etc. Met name in de yoga scene is rauw nog steeds hip & happening maar feit blijft dat het voor velen van ons enorm slecht is. In de zomer past je lichaam zich erop aan en is het oké om te doen. Maar blijf er niet in hangen zodra de herfst zich aandient.

 Tips voor je daily lifestyle:

cucumber

  • Koop bij de drogist Aloë Vera gel, dit helpt het beste tegen zonnebrand. Ook verkoelend na een dag op het strand en wanneer je het gevoel hebt te ontploffen van de warmte. Smeer gewoon wat in je nek, op je polsen en rond je navel om Pitta te verlagen.
  • Smeer je – wanneer je kunt – in met cocos of castor olie, beetje opwarmen voor je gaat smeren, kwartiertje laten intrekken en dan onder een lauwwarme douche. Doe dit het liefst ’s avonds. Dit houdt je huid mooi en beschermt tijdens de extreme zon-uren die je maakt op het strand. Slaap in lichte kleding van natuurlijke stoffen (katoen en linnen), zodat je huid kan blijven ademen. Nu ik het er toch over heb, probeer zo min mogelijk heet te douchen. Wij in het westen denken vaak hoe heter hoe schoner… niet waar!
  • Siësta olé! Als je kunt, probeer dan ’s middags een powernap te nemen tijdens het heetste moment van de dag. In de zon zijn op dat tijdstip wordt afgeraden en een siësta zorgt ervoor dat we gezond en helder blijven.
  • Ogen zijn Pitta! Geef je ogen de bescherming die het nodig heeft met een zonnebril of zonnehoed. Pak ook wat schaduwmomenten als de zon te fel wordt. Als je wat last hebt van je ogen – wat bij Pitta personen overigens vaker voorkomt – doe dan af en toe wat schijfjes komkommer op je oog. Tip: wat ik al jaren doe is wat rozenwater op een wattenschijfje en daarmee mijn ogen reinigen en afkoelen.
  • Sport niet tijdens het heetste moment van de dag, het beste is zo vroeg mogelijk in de ochtend of in de koele avond.

Yoga practice in de zomermaanden:

  • Pas ook je yoga practice aan per seizoen. Je kunt prima je Yang practice aanhouden maar besteed dan iets meer tijd aan je pranayama na elke practice. Probeer de extreme hitte die vrijkomt in je lichaam na je practice af te voeren door middel van Sheetali pranayama: in door de neus, uit de door de mond met gekrulde tong. In de zomer kan het zijn dat je lichaam meer hitte vasthoudt rond het buikgebied, vandaar de rommelige darmen in de zomer. Probeer of het met deze asana’s tijdens je yoga practice beter gaat: (grond)houdingen met gestrekte of wijde benen, zoals Paschimottanasana (intense strekking) en Upavistha konasana (zittende hoekhouding), maar ook Ananda Balasana (kindhouding). Tijdens de staande sequence: Utthita Trikonasana (gestrekte driehoek), Prasarita Padottanasana (staande hoek) en Vrksasana (boomhouding). Probeer de ademhalingstechieken Ujjayi en Kapalabhati los te laten in de zomer… zijn echt niet nodig.

Tot besluit: fiets je na je werk langs of door een parkje… stop dan even en ga met je blote voeten in het gras staan. Thuis ook meteen je schoenen uit. De aarde onder je voeten helpt je ook om af te koelen. Dus uit die schoenen!

Op een COOLE zomer! Enjoy!

Dit was voorlopig de laatste blog van Isabella Marcis, aangezien zij nu heerlijk gaat genieten van haar zwangerschapsverlof en zeer binnenkort van haar kleine wonder. Na de zomer zal Isabella weer gaan bloggen voor OMY.

Isabella

Isabella Marcis (1980) is Ayurvedic Practioner, ze voltooide de opleiding voor Ayurvedic Technician aan het European Institute for Scientific Research on Ayurveda in Den Haag. Daarnaast is zij yogadocente en geeft ze yogalessen bij de Yogagarden in Amsterdam, hier voltooide zij ook de Teacher Training (500 uur). Meer weten over Isabella? Kijk op haar website: www.imyoga.nl

(Visited 422 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *