Hoe zit ’t met..? 10 meest gestelde yoga-vragen

Suus blogt…over de 10 meest gestelde yoga-vragen. 

Als yogadocent krijg ik vaak uiteenlopende vragen voorafgaand, tijdens en na mijn les. Hier mijn antwoorden op 10 van de meest gestelde vragen. Misschien helpen ze jou ook op weg.

Voordat je verder leest, wil ik wel benadrukken dat je moet oppassen met blessures. Ieder lichaam is anders, daarom kan ik je geen pasklaar antwoord bieden indien je een blessure hebt. Mijn advies: raadpleeg je arts als je twijfelt. Yoga is altijd voor je eigen risico. Dit klinkt misschien zwaar en ik wil je zeker niet beangstigen – want yoga is vooral fijn en goed voor je lichaam – maar niemand kan jouw grenzen en lichaam aanvoelen. Dat is ook gelijk de essentie van yoga: yoga gaat niet over het perfect doen of nadoen van een houding, maar over het leren kennen van en luisteren naar je eigen lichaam en grenzen voelen. Wanneer je die grens tegenkomt, wordt dan niet boos op je lijf, rek je grens niet op uit frustratie en loop er ook niet van weg. Kijk of je tevreden kunt zijn met hoe jouw lijf vandaag is. In die acceptatie krijgt je lijf ook de ontspanning om die grens langzaam te verleggen en elke dag een stukje flexibeler te worden. Mijn leraar zei ooit: ‘De grootste kunst van yoga is niet om alle houdingen perfect te kunnen, daar is geen bal aan, met genoeg geduld en herhaling kan iedereen daar komen. De werkelijke kunst is hoe je omgaat met wat je nog níet kan’.

1. Ik heb last van mijn onderrug. Waar moet ik op letten en welke houdingen kan ik beter niet doen?

Als je last hebt van je onderrug pas dan op met voorover- en achteroverbuigingen. Buig je knieën bij vooroverbuigingen. Als je last hebt van korte hamstrings (spieren aan de achterkant van je benen), ga dan niet tot de uiterste stand. Ook voor achteroverbuigingen geldt: kom niet tot de uiterste stand. Bouw de houding rustig op. Kom naar Childspose (kindhouding, lees ook My Childs pose) als een houding iets te zwaar is. Of kom in een andere houding die voor jou op dat moment gemakkelijk voelt. Tijdens mijn les mag je altijd een aangepaste variant doen. Wie twijfelt, kan dit gewoon aangeven. Dan kom ik tijdens de les  naar je toe om je te helpen. Twijfel niet om je docent om hulp of advies te vragen.

2. Ik ben misselijk/ duizelig geworden in de les. Hoe komt dit en hoe voorkom ik dit de volgende keer?

Yogahoudingen stimuleren de afvoer van gifstoffen. Als deze afvalstoffen in het lichaam circuleren, kun je daar tijdelijk last van hebben bijvoorbeeld door duizeligheid. Goed drinken na de les zorgt ervoor dat de afvalstoffen in je lichaam afgevoerd kunnen worden door de blaas. Misselijk- en duizeligheid kunnen ook een mentale oorzaak hebben. Vaak heeft dit te maken met een te groot verschil tussen binnen en buiten: hoe je je van binnen voelt en wat je van buiten af wilt bewerkstelligen. Loopt dit te ver uiteen dan geeft dit wrijving. En die wrijving resulteert in misselijkheid.¹

Tips tegen misselijkheid, hoofdpijn en andere klachten:

  • Vermijd een volle maag en eet uiterlijk  2 uur voor de yoga les. Geen yoga als je hongerig bent of al te vol!
  • Wees geduldig en aandachtig. Forceer niks. Luister naar je lichaam en respecteer je grenzen.
  • Als je de behoefte hebt om te ‘pauzeren’, ga dan naar Childs pose of ontspannen liggen in Savasana. Neem een paar diepe ademhalingen en merk of je jezelf beter begint te voelen. Onthoud dat je yoga helemaal zelf doet en dat je je dus niet hoeft te vergelijken met of te verantwoorden aan een ander.
  • Na de les: drink genoeg water of kruidenthee om alle afvalstoffen af te voeren. Eet iets licht verteerbaars, bijvoorbeeld een salade of een soep.

3. Ik vind het moeilijk om in balans te blijven, hoe kan ik wel gefocust blijven?

Het helpt om je blik op een punt te richten, bijvoorbeeld schuin voor je op de grond, twee a drie meter bij je vandaan. Let dan niet meer op andere objecten of mensen in de zaal. Probeer je aandacht bij de houding te houden en niet af te dwalen. Focus dan op de aanwijzingen van de leraar. Concentratie en aandacht zijn de key-woorden. Ga niet naast een muur staan, want dan zal je altijd neigen om de muur toch als steuntje te gebruiken. Hou een innerlijke glimlach als je uit de houding valt en bedenk…het is ‘maar’ yoga!

 4. Welke houding(en) zijn geschikt om te ontspannen?

Dat is per persoon verschillend. De ene persoon vindt z’n ontspanning in yogasoorten als Yin yoga (meer hierover in mijn blog 5x yoga-stijlen), de ander wordt daar zeer onrustig van. Volg je lessen met aandacht (of volg proeflessen), dan weet je van welke houdingen je blij – en ook ontspannen – wordt!

 5Waarom is een goede in- en uitademing essentieel?

In sommige yogalessen is het inderdaad belangrijk dat de lengte van je inademing gelijk is aan de lengte van je uitademing. En dat je een ritme vindt in die ademhaling en je bewegingen gaat combineren met die ademhaling. Je ademhaling kan jou dan door de houdingen heen helpen en motiveren. Ook kun je, door je ademhaling te observeren, merken of je grenzen overschrijdt. Dan ben je namelijk geneigd om je adem even in te houden. Als je dit merkt en ook het vaste ademhalingsritme niet meer kunt herpakken, dan kun je beter een stapje terug doen. Er zijn ook yogasoorten waarbij je je natuurlijke ademhalingsritme volgt, bijvoorbeeld Yin yoga.

 6. Waarom kun je beter niet teveel water drinken voor de les? Kun je tussendoor water drinken?

Het is vooral onprettig voor jezelf als je tijdens de les een volle blaas hebt en moet plassen. Bovendien verstoort dit de les. Dus, drink liever niet teveel. Ook verstoort het drinken van water je concentratie en breekt het de warmte af die je aan het opbouwen bent. Natuurlijk mag je een slokje water drinken als de droogte in je mond jouw rust in de les verstoort, of wanneer je een kriebel in je keel hebt. Maar in principe kun je best 1,5 uur zonder water, zolang je ervoor zorgt dat je ruim van tevoren en achteraf voldoende drinkt. Als het niet nodig is, drink dan tijdens de les liever niet.

 7. Ik ben niet zo lenig, mis ik dan het effect van bepaalde houdingen?

Nee. Een goede docent zal je altijd opties aangeven waardoor iedere houding haalbaar is voor jou. Wel is het vervolgens aan jou om daar tevreden over te zijn en je niet te meten met je buren die misschien al veel langer bezig zijn. Zoals ik ook schreef in mijn inleiding: de werkelijke kunst is hoe je omgaat met wat je nog níet kan.

 8. Ik heb overgewicht en een slechte conditie, kan ik dan nog steeds aan yoga doen?

Ja, yoga is juist een mooie vorm van bewegen om te doen dan! Ik zou beginnen met een rustigere yogastijl (zie 5x yoga-stijlen) in een kleine groep zodat de leraar genoeg aandacht voor jou kan hebben om je te helpen.

 9. Waar moet ik rekening mee houden als ik last heb van mijn knieën?

Geef dit vooraf aan bij je docent, dan kan hij / zij met je meedenken en er tijdens de les op letten. Vaak is een houding gemakkelijk aan te passen. Door ‘m bijvoorbeeld liggend op je rug te doen in plaats van met je buik richting de mat waarbij je met je hele gewicht op je knie leunt en steunt. Of door een dekentje onder je knie te leggen of tussen je knie en je bovenbeen. Ook zijn er houdingen om je kwetsbare kniegewricht te versterken, waaronder balanshoudingen en de Krijgerhoudingen 1 en 2. Let er wel op dat je je gestrekte knie niet overstrekt en dat je je gebogen knie recht boven je enkel houdt. Voel je een stekende pijn, stop dan onmiddellijk. Zoals ik ook in de inleiding schreef: heb je een blessure dan is het verstandig om de arts te raadplegen.

 10. Wat is het nut van Savasana, de eindontspanning? Wat hoor ik dan te voelen?

Je ‘hoort’ helemaal niets te voelen. Je voelt zelf wat je voelt, of niet, dat is ook goed. Savasana is voor mij een moment van rust en ontspanning. Soms probeer ik actief mijn lichaam te voelen, als toeschouwer, om te observeren waar ik nog meer kan ontspannen. Soms probeer ik mij te concentreren op een vraag die me bezig houdt. Aandacht en focus zijn niet alleen tijdens de les maar ook in Savasana belangrijk. Aandacht en focus voor datgene waarvoor jij kiest tijdens die laatste minuten van de les. Dwaal je af met je gedachten, breng ze dan weer rustig terug naar datgene waarvoor je koos. Niet makkelijk, wel een mooie oefening om tijdens de yoga te oefenen. En om je er buiten de lesruimte even aan te herinneren.

Succes!

Liefs Suus

Suus de JongSuus de Jong (1972) geeft wekelijks Vinyasa flow yoga bij Yogatelier in Amsterdam. Daarnaast is ze yogadocent en masseuse tijdens yoga-weekenden van Lighthouse Works en verzorgt ze yogacruises in Turkije (www.yogacruise.nl) en Griekenland (www.ionian-sailing.com). Ook werkt ze als freelance projectmanager voor reclamebureaus, goede doelen en grote merken. Lees ook ‘Let’s introduce Suus…’ Andere blogs van Suus: ’5 stijlen, kies jouw yoga-stijl’.

 

 

(Visited 7.371 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *